Odal Næringshage

Lansering av Odalbiz-app’en

Ordfører og leder av Odal Næringshage inviterte til «Appening» da de lanserte Odalbiz. Egen App med info om ledige lokaler, stillinger i arbeidsmarkedet og nyheter om Odalen. Alt i den nye digitale verden, og kortest mulig vei for brukerne til kontakt og hjelp.

Ordfører i Sør-Odal, Anne-Mette Øvrum, leder i Odal Næringshage Tove Gulbrandsen, leveranseansvarlig i Innventive på Kongsvinger, Eva Snare og daglig leder i Veflen entrepenør AS, Hans Otto Veflen kunne stolt vise frem den nye «Appen».

Sør-Odal kommune bestilte, i henhold til kommunens Ikt strategi om bedre tilgjengelighet og bedre informasjon, en løsning levert av Odal Næringshage for over ett år siden. Nå, og mange timers arbeid senere, er den tilgjengelig i App Store for IPhone og Google Play for Androide brukere helt etter planen.

Ut fra det de kjenner til er dette den første App av dette slag i landet. Her har kommune, næringshagen og brukere gått sammen om å legge grunnlaget for innholdet.

– Dette er bare en start, sier ordfører Anne-Mette Øvrum. – Med de mulighetene som de mye digitale plattformer byr på har vi ikke sette toppen på dette enda. Første mål er å passere 2000 nedlastingen av denne. Vi vil evaluere og utvikle fortløpende i takt med tilbakemeldinger og muligheter. Dette er innovativt og nytt og vi har store forhåpninger på en enklere hverdag for det lokale næringslivet og de som ønsker å se Odal som en mulighet. Det fine er at dette er utviklet ved ressurser i vår egen region, og viser hvilken høyteknologiske kompetanse som finnes i området.

Leveranseansvarlig Eva Snare i Innventive understreker at dette er en enkel måte å nå ut til mange på. Brukerne har tilgang til «Appen» fra alle flater og den har et nedslagsfelt langt utover Odalen. – Dette har vært et spennende prosjekt med aktører fra flere ulike grupper, sier Snare. – Selve programmeringen av en App er enkelt, det er interaksjonen mot forskjellige aktører og presentasjonen av innholdet som er krevende.

Hans Otto Veflen representerte brukerne i denne omgangen. – Vi er meget positive til denne utviklingen. Det er flott å se en kommune som sammen med næringshagen satser på et tett samarbeide med næringslivet i området. Vi har stor tro på at dette kan bli et verktøy som vil gi kortere vei mellom brukere og kommune.

Tove Gulbrandsen ser at flere av de henvendelser de får på telefon fint dekkes i den nye «Appen». – Det er allerede med en god del erfaring slik den fremstår nå, og ut fra tilbakemeldinger og respons vil den blir endret og tilpasset alle behov. For oss er det viktig at vi lager verktøy som forenkler hverdagen for brukerne, avslutter Gulbrandsen.

Kilde: Odalsportalen